UTÓPIA V ZELENEJ ŠKOLE

Michael Littlewood

1996

„Generácia, ktorá je dnes vzdelávaná, bude musieť urobiť to, čo nebola schopná alebo ochotná urobiť prítomná generácia: stabilizovať svetovú populáciu, ktorá narastá tempom štvrť milióna ľudí denne; stabilizovať a potom znížiť emisie skleníkových plynov, ktoré nás ohrozujú klimatickou zmenou - možno katastrofálnou; ochrániť biologickú diverzitu, teraz klesajúcu odhadovanou rýchlosťou 100 až 200 druhov za deň; zastaviť ničenie dažďových pralesov (tak tropických ako aj v miernom pásme), ktoré strácame rýchlosťou 116 štvorcových míľ alebo viac za deň; a ochrániť pôdu, ktorá eroduje rýchlosťou 65 000 000 ton denne.

            „Budúce generácie sa musia naučiť, ako využívať energiu a materiály s najvyššou efektívnosťou. Musia sa naučiť, ako využiť slnečnú energiu vo všetkých jej formách. Musia prestaviť ekonomiku tak, aby sa vylúčili odpady a znečisťovanie. Koľko je to len možné, musia začať obrovskú prácu na opravovaní škôd, ktoré sme narobili na Zemi za posledných 200 rokov industrializácie. A toto všetko musia urobiť pri súčasnom vyriešení zhoršujúcej sa sociálnej a rasovej nerovnosti. Žiadna generácia doteraz nestála pred odstrašujúcejšími úlohami.“

Profesor David Orr

 
Väčšina dnešných študentov na školách a univerzitách si uvedomuje environmentálne problémy omnoho viac, ako väčšina dospelých, a vo voľnom čase sa venujú mnohým zaujímavým projektom, ale ešte stále je obrovský rozdiel medzi „objatím celku a hraním sa so súčiastkami“. V poslednom desaťročí boli vylepšené mnohé školské pozemky, ale stále je obrovské množstvo škôl, ktoré si doposiaľ neuvedomili plný potenciál svojich pozemkov ako ekologického, vzdelávacieho a komunitného centra.

POTENCIÁL

Niektoré školy vytvorili zelené pásy alebo kúsky divočiny v rohu pozemku, iné vylepšili vchod do školy, kým tie osvietenejšie previedli správny environmentálny rozbor a na jeho základe navrhli integrovaný rozvojový plán s rozfázovanými krokmi realizácie. Ale aj tak nebol vždy pochopený plný potenciál budov a pozemku. Viem napríklad o jednej škole, ktorá má viac ako 10 hektárov nedostatočne využívaných plôch, včítane viktoriánskej záhrady s veľkými skleníkmi, kým iné majú iba asfaltový dvor, obklopený vysokými stenami či zábradliami. Školy, ktoré kedysi mali rozľahlé zelené pozemky, boli vládou podnecované k ich predaju, aby sa maximálne ušetrili peniaze.

Školy s pozemkami nielenže majú potenciál vytvoriť novú krajinu pre svojich učiteľov a žiakov, ale môžu sa tiež stať strediskami pre svoje okolité susedstvo. Miestni ľudia by dokázali využiť školské pozemky ako vlastný ekologický park, obzvlášť tam, kde moderné sídliská nemajú vo svojom prostredí zahrnuté žiadne verejné otvorené priestory, dokonca ani ihriská. Dnes, keď mnohé školy prenajímajú svoje priestory a zariadenia vonkajším organizáciám, stávajú sa tak vlastne komunitnými školami viacerými spôsobmi. Vzhľadom na súčasné sociálne problémy v mnohých oblastiach, školské pozemky môžu byť bezpečnejšie pre deti po skončení vyučovania ako mnohé mestské parky alebo sídliská, a preto musia byť oveľa atraktívnejšie pre dospelých aj deti.

TRVALÁ UDRŽATEĽNOSŤ

Doteraz sme ignorovali koncepty občianstva a zodpovednosti na škodu životného prostredia a nás samých. Musíme začať nielen učiť „navrhovaniu v harmónii s prírodou“, ale tiež to praktizovať.

Každý - mladý aj starý - sa potrebuje naučiť, ako narábať s neobnoviteľnými zdrojmi Zeme a opraviť škody, ktoré sú vedľajším produktom industrializácie, a vytvoriť menej škodlivé technológie a trvalejšie ekonomiky. Spolupráca s ostatnými je v tomto smere základom, ako aj porozumenie prírodných zákonov, ktoré riadia činnosť živých planetárnych systémov. Ekonomické vzdelanie vyžaduje, aby žiaci získavali praktické skúsenosti v otvorených priestoroch a školské pozemky môžu byť využité ako laboratóriá pre štúdium energie, vody, potravín, materiálov a odpadov vytvorených školou, aby sa dosiahla maximálna možná trvalá udržateľnosť a sebestačnosť škôl.

Toto by vytvorilo skutočne zmysluplné prostredie pre študentov a dalo im nádej, že dokážu nájsť riešenia niektorých environmentálnych problémov našej generácie. V súčasnosti sa často cítia bezmocní a nedokážu urobiť zmeny, ktoré by zlepšili či dokonca chránili ich životné prostredie.

VODA

Zo všetkých environmentálnych prvkov sú voda a stromy tie, ktoré najvýstižnejšie charakterizujú svoju dôležitosť pre každého z nás pri dosiahnutí trvalo udržateľného života.

Vodou sa často mrhá, aj keď je cenná. Voda zo striech môže byť odvádzaná do jazierok na opätovné využitie v školách a na zavlažovanie, ako prostredie pre život divých zvierat, pre ekologické štúdium, pozorovanie vtákov, pestovanie jedlých rastlín alebo dokonca pri ohňostrojoch (znižuje výdaje na poistenie). Odpadová voda z umývadiel a kúpeľní môže byť recyklovaná cez sústavu filtračných záhonov a „flow-formy“ do bazénu, jazierka alebo aj jazera a znovu využitá pre zavlažovanie trávy a rastlín, či pri riadení v dome.

Odpadová voda a ostatný odpad môžu byť na pozemku prečistené v koreňových (biologických, vegetačných, trstinových) čističkách podobným tým v  Camphillskej škole v Gloucesteri, kde rastliny ako je trstina čistia vodu, ktorá prechádza vertikálnym aeróbnym systémom, aby sa znovu oživila. Takáto voda môže byť tiež znovu využitá v krajine, kde je dostatok priestoru pre zalesňovanie.

Ak nemáme dostatok priestoru pre trstinovú čističku, môžeme použiť živý systém priamo v triede. Štyri kužeľovité priehľadné nádoby vytvoria vodné prostredie, ktoré funguje podobne ako potôčik alebo jazierko, čím vytvoria trvalo udržateľný potravinový reťazec, v ktorom cirkulujúca voda so sebou nesie živiny a organizmy, ktoré ich požierajú, a zároveň čistia a regulujú celý systém.

STROMY

Stromy majú mnohoraké prospešné využitie. Ponúkajú škole ochranu pred vetrom a šetria energiu, ak sú správne vysadené okolo pozemku a v blízkosti budov. Stálezelené popínavé rastliny na stenách sa tiež podieľajú na šetrení energie a umožňujú život pre zvieratá. Stromy sa môžu sadiť priamo v školskej záhrade, alebo pri nedostatku priestoru v blízkom lesíku, a tak produkovať ovocie a orechy, palivo na kúrenie a ohrev vody, stavebné a kopicované drevo na konštrukcie a nábytok, alebo drevené uhlie.

Mnoho detí nemá možnosť sa tešiť z čerstvého ovocia a zeleniny zo záhradky či starého ovocného sadu, preto v školskej záhrade môžeme vysadiť aj staršie variety stromov. Mestské školy, ktoré majú nedostatok priestoru, môžu pestovať stromy špalierovým spôsobom, ako kry či živé ploty, dokonca aj ako bludiská či v nádobách. Môžeme tiež pestovať úžitkové rastliny, ako je zelenina, liečivé bylinky a kuchynské koreniny či kvety na sušenie a na farbenie tak, aby demonštrovali metódy organického pestovania a sadenie spriaznených druhov.

Takáto zmes rastlín sa potom môže stať školskou lesnou záhradou, ktorá bude predstavovať jedlý ekosystém vytvorený v prirodzene lesnatej krajine, kde sa prejavia jednotlivé špecifické vlastnosti rastlín, zvierat a krajiny a tak ukázať model ľuďmi vytvoreného sebestačného systému.

BUDOVY

Design, konštrukcia a uspokojivá funkčnosť školských budov boli dlho zanedbávané a tak budovy „pohoreli“ v pokusoch o vytvorenie  „genia loci (ducha miesta)“, ako aj v zabezpečení využitia areálu na spoločenské akcie. V dnešnej dobe si už uvedomujeme potrebu dostatočného využitia priestoru v dôsledku ekonomickej situácie, no stále nie v dôsledku ekologickej situácie. Možno by mohli byť školy vykurované výmenníkovými systémami alebo pomocou biomasy (mladé stromy pestované špeciálne za týmto účelom). Školy s veľkými pozemkami majú oveľa väčšiu možnosť niečo takéto využiť, ak začnú spolupracovať s miestnym farmárom, ktorého ladom ležiace pozemky dopĺňajú zdroje školy. Toto bolo navrhnuté aj dvom školám a jednej strednej škole v Bristole na 65-akrovom pozemku.

Ak môže byť sebestačná v energii West Deanska stredná škola v blízkosti Chichesteru, tak prečo by nemohli byť aj iné základné či stredné školy? Totižto na kúrenie a ohrev teplej vody v školách je každoročne potrebné obrovské množstvo dreva z lesov celého štátu.

Tento systém kúrenia, ktorý má v dnešnej dobe kapacitu vykúriť celú dedinu,  zabezpečuje v súčasnosti vykurovanie školských priestorov, štyroch internátov, oranžérie, kostola, štyroch chát a plaveckého bazénu v exteriéri. V budúcnosti sa plánuje rozšíriť vykurovanie aj na niekoľko skleníkov v ohradenej záhrade a na niekoľko domov v dedine.

Solárna, veterná a dokonca aj vodná energia predstavujú pre školy nové možnosti. St. Josephova škola vo Wandworthe si bude vyrábať elektrinu v malej vodnej elektrárni, naprojektovanej firmou Intermediate Technology of Rugby, umiestnenej na neďalekej rieke Wandle. Technológie vytvorené pre Tretí svet budú aktuálne aj vo Veľkej Británii, ak chceme ochranu prírodných zdrojov brať vážne.

FINANCIE

Nové možnosti šetrenia a využívania školských zdrojov umožnia škole ušetriť peniaze, a tak sa stať modelom pre praktické cvičenia. Niektoré školy si uľahčili udržiavanie pozemkov tak, že vytvorili viac kvetnatých lúk, lesíkov a pestovateľskej plochy, čo viedlo k zlepšeniu životného prostredia školy pri rovnakých nákladoch.

HOSPODÁRENIE

Zapojenie detí do starostlivosti o ich pozemky v nich prebúdza zmysel pre hospodárenie a mení ich hodnotový rebríček aj pohľad na svet. Školské prostredie sa stáva „ich vlastným“, namiesto povinnej účasti pri starostlivosti o pozemok. Tieto pozemky by sa mali stať ukážkovými miestami environmentálnej starostlivosti - s dobrým dizajnom po každej stránke - takže žiaci prijmú tieto myšlienky a budú mať na školu príjemné spomienky aj keď odídu.

V tejto vážnej dobe máme ideálnu možnosť zapojiť deti všetkých vekových kategórií, ale aj učiteľský zbor, rodičov a miestnych obyvateľov, do spoznávania krajiny, ktorú využívajú. Aktívna účasť na tom, že škola je sebestačná a trvalo udržateľná jednotka, ktorá ani neničí ani neznečisťuje našu planétu, ale sa o nás všetkých a o všetko stará holistickým, permakultúrnym spôsobom, by bola pragmatickým krokom dopredu.

PLÁNOVANIE BUDÚCNOSTI

Nemôžete čakať od mladých ľudí, že si budú prostredie školy vážiť, pokiaľ cítia, že si ich v škole nevážia. Školy musia zabezpečiť praktické cvičenia v tom, čo sa o životnom prostredí učia, a teda celá škola by sa mala zúčastniť pri vytváraní a uplatňovaní plánov akcií.

Veľa škôl sa podieľa na malých projektoch, ktoré sú úspešné, no často boli neúspešné preto, že si neuvedomili celkový potenciál svojich pozemkov, pretože nemali zabezpečený celkový plán do budúcnosti. Výhoda takéhoto plánu, na ktorom sa podieľajú aj žiaci pod dozorom skúseného environmentálneho dizajnéra je, že sa takto môže celá stratégia budúceho rozvoja školy vysvetliť nielen deťom, ale aj učiteľskému zboru, rodičom a miestnej komunite; je to trvalý záznam, vymedzuje vhodné areály pre rôzne aktivity, umožňuje využitie všetkých prírodných aj fyzikálnych možností pozemkov citlivým spôsobom, ľahšie sa zabezpečujú granty, práca môže pokračovať podľa aktuálneho rozpočtu bez toho aby sme tak ohrozili budúci rozvoj, a realizácia projektu môže pokračovať napriek personálnym zmenám.

Nakoniec, takýto plán môže byť využitý na demonštrovanie, ako môže trvalo udržateľná krajina prispieť k šetreniu zdrojov, čím sa šetria aj financie, a to nielen financie školy, ale aj celej miestnej komunity.

Referencie

Orr, D. Schools for the 21st Century, Resurgence 160
Orr, D. Greening of Education, Resurgence 170

Michael Littlewood FLI, FSGD je medzinárodným konzultantom environmentálneho designu a navrhuje trvalo udržateľné projekty v UK, Európe a USA.

 Článok bol prevzatý z anglického časopisu TREE SPIRIT - júl 1996

 

Ako to môže vyzerať v zelenej škole - modelový dizajn


                   Ďalšie články              Návrat na hlavnú stránku